LIRIKONFESTOVIH ENAINDVAJSET (1): PETER ZUPANC in LIU YINGYING


Peter Zupanc in Liu Yingying

(gosta 24. Lirikonfesta Velenje)

Literarni hibridi in medjezikovni prepleti/»potovanja« med žanri

Hvalili so me – ali obtoževali – da se moje pisanje nahaja med perspektivama reportaže in avtobiografije. Obstaja še tretja, to je perspektiva spekulativne fikcije. Prvič, ko sem prišel na Kitajsko, sem mislil, da se nahajam v Gospodarju prstanov. Ampak o tem kasneje.

Ta pozicija pisanja med reportažo in avtobiografijo je sicer plod natančnega premisleka in izbire. Ne znam presojati nekega pisanja, če ne vem, od kod avtor ali avtorica prihaja, kaj je obarvalo zaključke – na kratko, zakaj nekdo piše oziroma kaj hoče. Seveda lahko to do neke mere itak preberete iz besedila; morda lahko uganete in morda želite uganjevati. Toda zaključki, za katere avtorji želijo, da jih pridobite iz določenega besedila, seveda niso nujno tisti, ki bi jih bilo dobro pridobiti. Moja osebna rešitev tega vprašanja je predstavitev samega sebe sproti. To seveda ni edina rešitev, niti ni idealna; ni nujno, da samega sebe poznam ali da sem vedno zmožen najti in povedati bistveno o sebi. (Možne so tudi druge težave.) Toda predstaviti sebe, kot se vidim, pomaga bralcu presojati mojo verodostojnost in samodejno pove nekaj o meni: da se trudim dvomiti o sebi in da sem obenem iskren; ne prihajam do bralcev kot nezmotljiv. Vabim jih, da dvomijo z mano, vedno znova, tudi ko se zdi, da je neka teorija izgrajena. (Čeprav nisem akademik, nisem edini, ki misli, da je to vse drugo izdaja smiselne akademske pozicije. Če parafraziram Thomasa Mullaneyja: Mreže gotovosti lahko zatresemo le za kratek čas, preden se povrnejo v staro stanje, in le izjemna količina različnih stresov skozi dolgo časa morda povzroči neko nenadejano in morda zelo majhno spremembo ... A da je to obenem vse, kar zmoremo, in nujna moralna pozicija.)

En žanr je zmotljiv. Kombinacija meče luči in sence na vse aspekte pisanja.