LIRIKONFESTOVIH ENAINDVAJSET (19): Matej Krajnc


Beseda je vedno vir vsega, ki že iz korenine nosi v sebi glasbo. Teksaški bard Townes van Zandt je nekoč dejal, da mora pesem najprej stati na papirju, melodija pa je presežek, ki ni dan vsakomur. In potem vedno znova jemljemo glasbila iz kovčkov, da bi ne izgubili besede. Ne dobimo je na pladnju, moramo si jo prislužiti. In potem lahko mimo nas skačejo Auden, Vodušek, Keats, van Zandt, Foley, Prine, Cohen, Aškerc, Koban ali pa Dylan, lahko nam prinesejo srebrn ali aluminijast pribor, s katerim zvežemo strune ali tipke, odvisno od jedilnika ... Tudi glas mora vstati od nekod, mrmrati, golčati ali žgoleti, kakor narekuje pesem. Kaj pa, če pride melodija prva? Takrat se znajdemo v garsonjerah nekje v predmestjih metropol in čakamo ...

Zgodovina upesnjene glasbe ali uglasbene besede se vleče od antičnih pradavnin ... Po drugi svetovni vojni je postala tako znanilka družbenih sprememb kot nosilka intime. Soustvarjala je žanre, se dogajala v blond kitari Chucka Berryja, Les Paulu Carla Perkinsa, oranžnem gretschu Eddieja Cochrana in se nadaljevala v martinih D28; najprej, še pred zgornjimi tremi, v obupu Hanka Williamsa, nato v brezkompromisni rezkosti Boba Dylana, ontološki melanholiji Leonarda Cohena in Townesa van Zandta, temačni samohodnosti Johnnyja Casha ter sivi brezkrajnosti in tesnobi Nebraske Brucea Springsteena. Pri nas se je prebujala v šansonu Ježka, trovarskem samospevstvu Pengova, kriku Kovačiča in Brecljevem želu. Spet se je našla v udarni iskrivosti Ksenije Jus, samstvu Tomija Lorberja, poljih lilijane Luke Gluvića, besedomojstrstvu Bojana Sedmaka, telekastrskem poetikonstvu Martina Ramoveša in globokem baritonovstvu Boštjana Gartnerja. Še pri podpisanem je šla tja, kamor si angeli ne upajo, kar je zagotovljena pot v samohodnost in perpetualno iskanje novih zgodb. Kaj torej reči? Spotikamo se tako ob besedo kot ob melodijo. Ves čas se uglašujemo in podglašujemo. Naša kraljestva niso od tega sveta in v naših svetovih ni vojn. So pa epigrami, nagovori, rebusi, mehurčki in sto ugank. Ali v globalnem jeziku: this shit is untouchable and unfuckable. Naposled pa od vseh.